ADHD Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet eller ADHD (Attention-
Deficit/Hyperactivity Disorder) är en funktionsnedsättning som
innebär svårigheter att koncentrera sig och/eller reglera sin aktivitetsnivå
och hämma sina impulser. ADHD har neurobiologisk grund
och påverkar hjärnans sätt att bearbeta information och att reglera
beteende. ADHD förekommer ofta tillsammans med andra
utvecklingsrelaterade eller psykiatriska tillstånd.
SYMTOM
ADHD kan ge symtom inom ouppmärksamhet och/eller överaktivitet
och impulsivitet. Eftersom tillståndet är utvecklingsrelaterat
varierar symtomen med åldern. Hos yngre barn är överaktiviteten
ofta tydligast, medan ouppmärksamheten dominerar hos de
flesta från och med skoltiden och framåt tillsammans med planeringssvårigheter
och impulsivitet. Hos äldre barn, ungdomar och
vuxna kan överaktiviteten kvarstå men ta sig andra uttryck,
som rastlöshet och bristande tålamod. Symtomen kan också variera
beroende på sammanhanget som personen befinner sig i.
Ouppmärksamhet vid ADHD kan visa sig genom att personen har
bristande tålamod och uthållighet, svårighet att följa instruktioner
och reagera på direkt tilltal samt svårt att organisera sina
uppgifter och aktiviteter. Överaktivitet och impulsivitet vid ADHD
kan visa sig genom att personen har svårt att sitta still. Hos ungdomar
och vuxna kan detta istället visa sig som en rastlöshetskänsla.
ADHD kan yttra sig på olika sätt hos olika individer men också på
olika sätt hos samma individ under olika åldrar.
DIAGNOS OCH BEHANDLING
Det är vanligen svårt att komma fram till att ett barn har ADHD före
fyra års ålder. Symtomen måste dock ha visat sig före 12 års ålder.
För att ställa diagnos krävs en allsidig bedömning av ett team av
läkare, psykolog och andra yrkesgrupper. I dagsläget är den
vanligaste och mest vetenskapligt underbyggda behandlingen vid
ADHD centralstimulantia eller annan medicinering i kombination
med olika former av psykosociala eller beteendeinriktade insatser.
Målet med de psykosociala och beteendeinriktade insatserna är dels
att utbilda föräldrar och andra viktiga personer i barnets omgivning
och dels att träna barnet på olika saker. Målet vid medicinering är
att lindra de symtom som stör funktionen och utveckling. Stöd och
hjälpmedel kan vara till stor nytta. Specialpedagogiska insatser är
ofta nödvändiga i skolan.
FORSKNING
En lång rad studier har visat på avvikelser i hjärnans aktivitet i specifika
områden hos personer med ADHD. Nyare forskning, bland
annat med hjälp av olika hjärnavbildningstekniker, tyder också starkt
på att många av symtomen vid ADHD hänger ihop med kommunikationen
mellan hjärnans olika delar. Studier har visat att ADHD
har en stark ärftlig komponent, men även olika miljömässiga faktorer
har betydelse. Trots det starka ärftliga inslaget har jakten på specifika
ADHD-gener ännu inte gett några svar. Bland miljöfaktorerna har låg
födelsevikt lyfts fram som riskfaktor samt att ha varit utsatt för miljögifter,
infektioner eller alkohol under graviditeten.
VISSTE DU ATT
ADHD har neurobiologisk grund och påverkar
hjärnans sätt att bearbeta information och att
reglera beteende.
ADHD kännetecknas av svårigheter med
uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet.
Symtomen kan förekomma var för sig eller i
kombination med varandra.
ADHD förekommer hos ungefär fem procent
av barnen och tre till fyra procent av vuxna och
är därmed den vanligaste utvecklingsrelaterade
funktionsnedsättningen.
ADHD är omkring dubbelt så vanligt hos pojkar
som hos flickor.
ADD
ADD är en form av ADHD Fast utan Hyperaktivitet dvs mer drömmande och utan någon uppenbar yttre aggresivitet. Vilket gör att ADD ofta tar längre tid att se & Uppmärksamma. ADD Kallas numera allt oftare för ADHDPi
Enkelt förlklarat är ADD = ADHD utan H! Dvs HyperAktivitet - vilket också kallas för ADHDPI
ADD
ADD är en form av ADHD Fast utan Hyperaktivitet dvs mer drömmande och utan någon uppenbar yttre aggresivitet. Vilket gör att ADD ofta tar längre tid att se & Uppmärksamma. ADD Kallas numera allt oftare för ADHDPi
Enkelt förlklarat är ADD = ADHD utan H! Dvs HyperAktivitet - vilket också kallas för ADHDPI
OUPPMÄRKSAMHET
1. ofta misslyckas med att ge stor uppmärksamhet på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, arbete eller andra aktiviteter
2. ofta har svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller aktiviteter spela
3. ofta verkar inte lyssna på direkt tilltal
4. ofta följer inte igenom på instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, sysslor, eller uppgifter på arbetsplatsen (nej om oppositionellt beteende eller inte förstår instruktionerna)
5. ofta svårt att organisera uppgifter och aktiviteter
6. undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter eller aktiviteter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
7. tappar ofta bort saker som behövs för uppgifter eller aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
8. ofta lätt distraherad av yttre stimuli
9. ofta glömsk i dagliga aktiviteter
|